Home Wonen Thuiswerken; zo pak je dat aan!

Thuiswerken; zo pak je dat aan!

Door Marieke
Thuiswerken; op deze manier kan dat effeciënter

Het eind is nog niet in zicht. Velen onder ons werken nu al ruim een half jaar zoveel mogelijk thuis. Het ziet er naar uit dat dat voorlopig nog wel zo zal blijven. En dat we onze collega’s voorlopig nog niet dagelijks zullen zien en live zullen spreken. Thuiswerken; het lijkt ideaal, toch kan het best lastig zijn om productief en efficiënt aan de slag te gaan als je dit niet gewend bent. Het heeft beslist een aantal voordelen, maar ook wat nadelen. In dit artikel geven wij je een aantal tips zodat je ook thuis productief aan de slag kunt.

De voordelen van thuiswerken

Thuiswerken heeft natuurlijk ook een groot aantal nadelen. We zetten ze eens voor je op een rij:

  • Heb je moeite om uit bed te komen? Als je thuis werkt dan kun je het best permitteren om op snooze te drukken en je nog even om te draaien. Niet te lang en te vaak natuurlijk.
  • Je bespaart reistijd, je hoeft nooit meer in de file te staan.
  • Je bespaart daarmee reiskosten. En het is ook nog eens beter voor het milieu.
  • Ook kun je je eigen tijd indelen. Tussendoor een tandartsbezoek of een doktersbezoek kan nu veel makkelijker. Je kunt je zoon of dochter eens van school ophalen, of met hen meegaan naar zwemles bijvoorbeeld.
  • Je kunt kleine klusjes in het huishouden doen, denk bijvoorbeeld de was vanuit de wasmachine overladen in de droger.
  • Online bestellen gaat makkelijk; je bent thuis als de postbode een pakje komt brengen.
  • Reparatie in huis door specialisten? Ook dat kan nu veel makkelijker afgesproken worden. Je bent immers toch thuis.
  • Je kunt zelf je kleding kiezen. Trek lekker makkelijk zittende kleding aan in plaats van dat strakke pak.

De nadelen van thuiswerken

  • Alle bovengenoemde voordelen kunnen ook in je nadeel werken als je er té veel voordeel van inziet. Je bent meer met andere dingen bezig dan met je werk. Houd het daarom wel beperkt.
  • Je bent thuis niet in bezit van een ergonomische stoel en tafel
  • Alle meetings vinden online plaats. Het is absoluut fijn dat deze mogelijkheden er zijn en dat het zo kan, maar er kleeft zeker ook een nadeel aan. De koppen even bij elkaar steken werkt toch makkelijker en het overleg even tussendoor mis je nu ook.
  • Thuis beschik je niet over alle materialen die je op kantoor wel hebt. Soms kun je ‘iets’ missen wat je nodig hebt, maar je het niet bij de hand hebt.

Tips voor effectief thuiswerken

Tip 1: een goede werkplek

Kies in huis een plek waar jij je eigen kantoortje kunt maken. De een zal het liefst rustig alleen in een ruimte willen werken, de ander vindt het niet erg om samen met een partner in een ruimte te zitten en samen we werken. Kies daarom een plek waar jij het fijnste zit en het effeciëntste werkt.

Je werkgever dient voor een goede werkplek te zorgen. Ook als je thuis werkt. Heb je dit niet zelf thuis, vraag dan je werkgever naar de mogelijkheden. Het is van belang dat je een goed bureau en een goede bureaustoel hebt, waar je heerlijk aan kunt werken. Richt een plekje in dat echt van jezelf is, met voldoende licht, maar waar je ook gaan last van zonlicht op je beeldscherm hebt.

Zorg er daarnaast voor dat je alles vlak bij de hand hebt, wat je nodig hebt. Richt een kastje in met spullen die je vaak nodig hebt voor je werk. Maak op deze manier echt jou eigen fijne werkplek.

Werk je vaak met een beeldscherm, toetsenbord en muis? Doe dit dan thuis ook. Neem je beeldscherm, toetsenbord en muis mee van je werk en koppel deze aan je laptop als je dat fijner vindt.

Tip 2: spreek tijden af met je gezin

Als je een gezin hebt, dan is duidelijkheid voor hen heel fijn. Niet alleen voor hen, ook voor jou. Spreek tijden af wanneer jij aan het werk bent, wanneer je pauze komt houden of wanneer je tijd hebt om even met één van je kinderen te spelen bijvoorbeeld. Duidelijkheid werkt niet voor hen prettig, ook jij hebt minder last van kinderen die je steeds komen storen. Maak dat duidelijk dat je kinderen tijdens jouw werktijd in principe niet op je werkkamer mogen komen.

Tip 3: houd thuis en werk gescheiden

Als je thuis werkt, is het scheidslijntje tussen thuis en werk heel dun. Op momenten dat je normaal thuis bent, kun je nu heel makkelijk nog even aan het werk. Dat even kan soms best lang zijn met als gevolg dat je meer aan het werk bent dan dat je thuis bent aan aandacht aan je gezin, je vrienden of hobby’s kunt besteden. Het is natuurlijk prima om ‘s avonds of in het weekend nog even een poosje aan het werk te zijn als je overdag wat andere dingen hebt gedaan. Maar probeer daarna wel je laptop dicht te slaan en dan ook echt thuis te zijn en er voor je partner en eventuele kinderen te zijn.

Lees ook: Thuiswerken; zo creëer jij de perfecte home office

Thuiswerken; zo doe je dat!

Tip 4: houd contact met collega’s, familie, vrienden

Als je thuis werkt dan spreek je ineens niemand meer, hooguit misschien je partner en je kinderen. Voor je het weet ben je een week thuis aan het werk en merk je dat je nauwelijks iemand anders gesproken hebt. Als je je collega’s niet ziet, mis je dat praatje bij het koffieautomaat, maar ook dat overleg eventjes tussendoor. Bij thuiswerken is het belangrijk dat je in contact blijft staan met je collega’s en met regelmaat een meeting organiseert. Dat kan bijvoorbeeld met Teams, Zoom, Skype, Google Hangouts, enz. Er zijn mogelijkheden genoeg. Maak daar dan ook gebruik van. Voor velen is het prettig om dan een koptelefoon te gebruiken.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je met regelmaat met iemand face-to-face afspreekt. Natuurlijk binnen de grenzen van de op dat moment geldende regels. Dat kan met een collega zijn, maar dat kan ook met vrienden of familie zijn. Als je thuis werkt, en je wereldje wordt kleiner, dan is het belangrijk om die momenten actief op te zoeken en daadwerkelijk eens met iemand wat af te spreken. Of pak weer eens even wat vaker de telefoon. Het geeft je trouwens ook weer energie om efficiënt en productief aan de slag te gaan.

Lees ook: Inspiratie voor het inrichten van een kantoorruimte
Lees ook: De juiste inrichting van het kantoor

Related Posts