Buiten

Gepubliceerd op 26 september, 2016 | door bouwsuper

0

Tips voor het slijpen van een kettingzaag

Een kettingzaag zijn hele reden van bestaan in het feit dat de messen vlijmscherp zijn en je zo toelaten om doeltreffend te werken. Jammer genoeg is het vanzelfsprekend ook zo dat de messen van een kettingzaag na verloop van tijd beginnen af te botten. Niet alleen zal in dit geval de efficiëntie van de kettingzaag de dieperik in gaan maar ook de veiligheid heeft er onder te lijden. Er is immers heel wat meer kans dat jouw kettingzaag vast komt te lopen of blokkeert. Vanaf je merkt dat de messen beginnen af te botten is het dan ook hoog tijd de kettingzaag te slijpen. Maar hoe je dat dan?

Kettingzaag afbeelding via Shutterstock

Kettingzaag afbeelding via Shutterstock

Slijpmanieren en materiaal

Het slijpen van een kettingzaag kan op twee manieren: met een multitool of handmatig. Een multitool heeft heel wat minder voeten in de aarde om een goed resultaat te bekomen maar uiteraard heeft niet iedereen dit thuis liggen. Wat heb je dan nodig voor het slijpen zonder multitool? Een platte en een ronde vijl. De ronde vijl dient om de zaagbeitel te vijlen (het soort ketting zal hier de diameter van de vijl bepalen) en de platte vijl dient om de dieptesteller te vijlen.

Het zaagblad vastzetten

Een noodzakelijke eerste stap in het vijlproces is altijd het zaagblad veilig en goed vastzetten. Klem het blad van de kettingzaag dan ook op je werkbank met een bankschroef. Vergeet hierbij niet het zaagvlak te beschermen met een stukje papier of karton. Staat het zaagblad vast? Span dan de ketting zo strak mogelijk aan zodat de speling miniem is.

Slijpen met de multitool

Controleer of je het juiste slijphulpstuk hebt en monteer dat op de mulitool. Lees de gebruiksaanwijzing goed door en stel daarna de multitool in op het nodige toerental. De volgende stap is het opstarten van de multitool. Plaats het slijphulpstuk op de tanden van de kettingzaag en zoek de langsgeleider die is gemonteerd op de vijl van het slijphulpstuk. Als je de lijn die hierop getekend is blijft parallel houden met het zaagblad ben je in de optimale slijphoek aan het werken. Een goede tip is om eerst alle linkse tanden te slijpen en dan pas de rechtse. Zo hoef je niet constant de slijphoek aan te passen.

Handmatig: het vijlen van de zaagbeitels

De eerste opdracht bij het handmatig vijlen is de meest beschadigde beitel zoeken als referentiepunt. Zet de vijl horizontaal tegenover het zaagblad en neem een vijlhoek van 30 graden. Vijl deze terug scherp en tel het aantal vijlstreken die hiervoor nodig zijn. Vervolgens werk je beitel per beitel af met eenzelfde aantal vijlstreken zodat alle beitels bij afwerking even lang zijn. Hoe erger de beitels eraan toe zijn hoe lastiger dit werk zal zijn dus wacht best niet al te lang met het vijlen.

Handmatig: de dieptesteller

De dieptesteller is de determinant voor hoe diep de beitel in het hout gaat. Dat betekent ook dat wanneer het hoogteverschil tussen beitel en dieptesteller te klein is er maar weinig gezaagd zal worden per beweging. Is deze te groot? Dan gaat de beitel te diep het hout in en is het risico op een kick-back een stuk groter net als de kans dat de ketting vast zal lopen. De algemene regel is dan ook dat het een goed idee is om de dieptesteller te vijlen nadat de beitel ongeveer 5 keer gevijld is. Voor het vijlen van de dieptesteller wordt aangeraden een dieptesteller mal in huis te halen. Hier staan de woorden Hard en Soft op aangeduid. Welke van deze je gebruikt hangt af van de houtsoort die je zaagt. Vanzelfsprekend staat Hard voor hardhout en Soft voor zachthout. Bij het vijlen zelf: plaats de mal op de dieptesteller en houd deze stevig vast. Haal de platte vijl boven en vijl de dieptesteller tot de vijl tegen de mal komt en herhaal dit vervolgens bij alle dieptestellers.

Eens dit alles achter de rug is merk je meteen dat de kettingzaag zo goed als nieuw werkt. Dan valt enkel nog veel zaagplezier te wensen! Wel goed in het oog blijven houden dat je niet te vaak de beitels vijlt want als het draagvlak te smal wordt begint het gevaar op afbreken wel heel reëel te worden.


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven ↑