Home Wonen Huis ontruimen: dit zijn de gemiddelde kosten

Huis ontruimen: dit zijn de gemiddelde kosten

Door bouwsuper
Huis ontruimen

Een huis ontruimen is een flinke klus. Misschien moet je je eigen woning ontruimen, bijvoorbeeld als er financiële problemen zijn. Of je hebt zelf huurwoningen waarvan er nu een ontruimd moet worden. Het kan ook gebeuren dat je een huis moet ontruimen na het overlijden van een familielid of kennis. Maar wat kost dat eigenlijk, een huis ontruimen?

1. Wat doe je zelf?

Als je de hele klus uitbesteedt aan een bedrijf, is dat natuurlijk veel duurder dan wanneer je zelf al dingen doet. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat jij alle spullen klaarzet, zodat ze alleen nog opgehaald en afgevoerd moeten worden. Je moet dan wel verhuisdozen kopen en kledingdozen vinden. Verder heb je, als het gaat om delicate spullen, ook inpak materiaal nodig zoals bubbelfolie of pakpapier. Door zelf alles uit te zoeken, in te pakken en klaar te zetten bespaar je heel veel kosten. Anders moeten verhuizers dat doen, die je per uur moet betalen.

2. Een woning ontruiming regelen

Wat moet je eigenlijk allemaal regelen als je een huis gaat ontruimen?

  • Allereerst moet wat je doet legaal zijn. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een woning van een huurder ontruimen, zelfs niet als hij zijn huur niet heeft betaald.
  • Alle spullen moeten worden gesorteerd. Sommige spullen kunnen in een opslag worden geplaatst, andere wil je misschien verkopen. Of je wilt spullen laten opsturen naar goede doelen of naar arme landen.
  • Je kunt de spullen laten ophalen door een verhuisbedrijf of een boedel koper. Dat scheelt vaak wel in de afvoerkosten.
  • Afhankelijk van je regio kun je veel geld kwijt zijn aan stortingskosten. In andere regio’s is het wegbrengen van spullen naar de stortplaats gratis.

Ontruimen van een huis

3. Gemiddelde kosten van een huis ontruimen

Een woning laten ontruimen brengt altijd kosten met zich mee. Dit zijn de gemiddelde kosten die je maakt. We gaan er vanuit dat je zelf in staat bent de spullen uit te zoeken. Je regelt dat een andere partij de verdere ontruiming regelt en zorgt dat de spullen op de juiste plek terechtkomen.

Een klein appartement of seniorenwoning – €200-€600

Eengezinswoning klein                               –  €500-€1500

Eengezinswoning groot                              –  €800-€2000

Afvalstortkosten                                          –  €100-€750  (afhankelijk van je regio)

Voorrijkosten zijn afhankelijk van het bedrijf dat je laat komen en de afspraak die je maakt. Laat je een bedrijf alle spullen afhalen en ze zelf bepalen wat ze ermee doen, dan hoef je soms geen voorrijkosten te betalen. Ze zullen dan een deel van de spullen verkopen en daar extra winst uit halen.

4. Een woning leeghalen na overlijden

Een huis leeghalen na overlijden heeft dezelfde kosten als wanneer het huis leeggehaald moet worden om een andere reden. Maar wanneer het gaat om een overlijden, kan dat wel emoties met zich mee brengen. Het is dan verstandig om eerst, eventueel samen met iemand die je kan steunen, door het huis te gaan. Bedenk welke spullen je dierbaar zijn of welke herinneringen je wilt bewaren. Kijk ook welke spullen waarheen kunnen. Misschien zijn er nog andere familieleden die (een deel van) de spullen willen hebben. Pas als laatste schakel je dan een bedrijf in om de overige spullen en meubels af te voeren.

Een huis ontruimen brengt heel wat kosten met zich mee. Hoe meer je zelf doet, hoe minder het kost. Maar je betaalt eigenlijk altijd voor het ophalen en vervoeren van de spullen, waardoor het bedrag toch al snel oploopt. Het huis wordt leeg weer opgeleverd. Klaar om opgeknapt te worden voor verhuur, voor de verkoop of voor andere plannen die je ermee hebt. Als je zelf (een deel van) de spullen en meubels nog kunt verkopen, kun je een deel van de kosten terugbetalen. De gemiddelde kosten voor een woningontruiming zijn lastig te bepalen. De precieze bepaling hangt natuurlijk af van de omstandigheden en de kwaliteit van de spullen in het huis dat ontruimd moet worden. Toch heb je hiermee een redelijke indicatie van de kosten die je kunt verwachten.

Related Posts