Home Klustips Tips om te klussen zonder stress

Tips om te klussen zonder stress

Door bouwsuper
Tips om te klussen zonder stress

Ben je aan het klussen? Dan kun je natuurlijk al snel tegen de nodige problemen aanlopen. Het is toch meer werk dan je dacht of de klus is ingewikkelder dan je had ingeschat – om maar wat te noemen. Gelukkig hebben we handige tips voor je om stress te verminderen. Zo blijft dat klussen leuk! Lees verder en ontdek meer.

Schakel hulp in

Een kraan die flink lekt, een schoorsteen die geveegd moet worden: hoewel het natuurlijk hartstikke goed is om zelf de handen uit de mouwen te steken, kan het soms toch juist beter zijn om hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als je onzeker bent over de klus die je moet doen of onverwachts toch tegen een probleem aanloopt. Via Zoofy kun je een klusjesman bestellen, voor allerlei klussen in huis. Zo weet je zeker dat je voor een vakkundige oplossing gaat.

Van een verstopte gootsteen tot de aanleg van nieuwe dakbedekking: een klusjesman is er voor elk klusje te vinden. Met een klusaanvraag komt er iemand bij je langs die kennis en handigheid in huis heeft. Dat bespaart jou een hoop gedoe, zeker als je twee linkerhanden hebt!

Wees voorbereid op onverwachtse klussen

Het is natuurlijk niet altijd een optie, maar probeer zo goed mogelijk voorbereid te zijn op onverwachtse klussen. Dat heeft vooral te maken met het bijhouden van je woning: voorkom dat bijvoorbeeld kranen, kozijnen of de cv-ketel te oud worden. Dat kan namelijk een heleboel ongemak voorkomen!

Als je alles in huis in een goede staat houdt en tijdig vervangt, neemt de kans op plotselinge problemen natuurlijk af. En dat kan je zeker stress besparen. Een probleem in huis gebeurt namelijk altijd precíes op een onhandig moment – denk aan een cv-ketel die ermee stopt als het ijskoud is buiten. Iets wat je dus juist beter zelf in de hand kunt houden.

Een goede planning

Gaat het om klussen bij een verbouwing? Ook dan kun je de nodige stress besparen door alles goed voor te bereiden. En daarbij bedoelen we dus om écht alles goed voor te bereiden – aan half werk heb je niet veel. Plan hier dan ook ruim de tijd voor in en begin hier tijdig aan! Waar je aan kunt denken? Bereken allereerst je budget, zodat je zeker weet dat je niet in de financiële problemen komt. Je kunt dit het best ruim nemen, om eventuele tegenslagen op te kunnen vangen.

Een uitgebreide to do list is handig, zodat je precies weet welke taken je nog te voltooien hebt. Schrijf ook de kleinste dingen op, zoals het regelen van veiligheidskleding of een oppas voor de kinderen. Je kunt ook noteren hoe een taak wordt uitgevoerd: ga je zelf aan de slag of schakel je de hulp van een expert in? En noteer bijvoorbeeld per kamer in huis welke taak er moet worden gedaan, zodat het overzichtelijk blijft. Dat houdt het hoofd koel!

Related Posts