Home Stappenplannen Hulp en tips om je verhuizing soepel te laten verlopen

Hulp en tips om je verhuizing soepel te laten verlopen

Door bouwsuper
Hulp en tips om je verhuizing soepel te laten verlopen

Ga je verhuizen en heb je het gevoel dat je steeds dieper in het drijfzand zakt? Worden alle verplichtingen je iets teveel? Geen nood, wij reiken je de helpende hand met praktische tips om je verhuizing soepel te laten verlopen. We kunnen helaas niet alles voor je regelen, we kunnen wel de lasten wat verlichten.

1. Inpakken en wegwezen

De laatste paar dagen in huis lijkt meer op een vakantie in een budget camping. Ga niet de laatste dag nog uitgebreid koken maar laat eten bezorgen of laat de magnetron nog even staan. Eet met wegwerp borden en plastic bestek zodat je de keuken alvast leeg kunt ruimen en schoonmaken. Slaap op een (lucht)matras in plaats van in het bed. Als je ruim op tijd klaar bent met inpakken voorkom je veel stress in die laatste dagen voor de verhuizing.

2. Regel zoveel mogelijk digitaal

Je leest deze pagina online, dus je hebt toegang tot internet. Regel zoveel mogelijk digitaal, met je DigiD of met andere login gegevens. Laat je breedband internet niet te vroeg stoppen, liever een paar dagen teveel betalen dan zonder internet komen te zitten. Tenzij je een onbeperkte databundel hebt, toch kan een vaste aansluiting je in die laatste dagen veel voordeel bieden.

3. Let op de gemeentegrenzen

Als je binnen een gemeente verhuist, dan hoef je aanzienlijk minder te regelen dan wanneer je de gemeentegrenzen overschrijdt. Denk aan de inschrijving bij de gemeente, belastingen en heffingen, parkeerpassen etc. Als je in Haarlem woont dan ligt een verhuisbedrijf in Haarlem voor de hand. Of juist in de bestemming? Of elders? De kosten voor een verhuisbedrijf kunnen behoorlijk afwijken, de service trouwens ook. Pin je niet vast op een lokaal bedrijf maar kies voor een organisatie met een goede prijs / kwaliteitsverhouding.

4. Vergeet niet een checklist voor de bestemming te maken

Bij een verhuizing letten veel mensen vooral op hun oude woning, en komen ze in de nieuwe woning voor verrassingen te staan. Maak niet alleen een lijst met aandachtspunten voor het uithuizen, maar ook intrekken. Zo begin je met een vliegende start en zit je niet maanden in een woning waar nog veel moet gebeuren.

Maak een verhuis budget

5. Maak een verhuis budget

Hoeveel kost het om te verhuizen? Veel mensen lopen tegen hogere kosten op dan ze gedacht hadden. Maak een budget met kostenposten en bekijk of de kosten tegen de baten opwegen. Daarbij is tijd ook geld, soms letterlijk. De kosten voor een verhuisbedrijf verdienen zich doorgaans terug in de tijd die je bespaart om andere zaken te regelen.

6. Maak een checklist en vink taken af

Het maken van een verhuischecklist kan confronterend zijn, er is zoveel om te regelen! Je brengt wel jouw taken in kaart wat duidelijkheid biedt. Als je vervolgens weer een taak kunt afvinken dan geeft dat steeds opnieuw een euforisch gevoel. Dit zijn kleine momenten van opluchting die je in deze periode heel goed kunt gebruiken. Wacht niet tot verplichtingen je overvallen, wees proactief en houd het initiatief.

Werk als een team

Als laatste willen we benadrukken dat verhuizen een teamsport is. Communicatie het gezinsleden of huisgenoten is van groot belang. Zo kun je taken verdelen en verantwoordelijkheden bepalen. Dit geldt ook voor externe partners zoals de makelaar, de verhuurder, verhuisservice, loodgieter en nog veel meer. Sluit je niet af maar blijf open communiceren, zo kun je de verhuizing samen aanpakken!

Related Posts